Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
LB

Před dvaceti roky jsem se zúčastnila diskuze ke zrušení jeslí, do níž se zapojily i ženy, které měly děti v 50. a 60. letech a vychovávaly je dle rad Klímové-Fügnerové. Unisono tvrdily, že jestli něčeho v životě litují, tak toho, že daly děti do jeslí a nechaly se tak připravit o to nejkrásnější a nejcennější, co ženská na světě má - být se svým dítětem v prvních měsících a letech jeho života.

Ještě v 60. letech ženy měly 18 týdnů placené dovolené, čtyři týdny před porodem a zbytek po porodu. Právě od nich jsem se dozvěděla, že často kamuflovaly termín početí, pracovaly co to šlo nejdéle, jen aby urvaly nějaký den navíc po porodu. Tristním výdobytkem té éry byly jesle celotýdenní; v pondělí ráno dítě tam, v sobotu odpoledne zpět. Ty skončily někdy kolem roku 1968, právě na popud pediatrů, dětských psychologů a zejména Zdeňka Matějčka, kteří varovali před nebezpečím citové deprivace. A nejen před ní. Argumentovali i tím, že dítě do tří let nemá dokonale vyvinutý imunitní systém, má velmi citlivý nervový systém etc. a všichni se shodli na tom, že dítě by nemělo být v kolektivu déle, než šest hodin denně.

Mateřská škola je široký pojem. Třeba ve Švédsku, mají ve třídě cca deset dětí, k nim učitelku, dvě tři pomocné vychovatelky a externí lektory na výtvarnou či pohybovou výchovu. (Po dohodě s rodiči je běžné, že dítě při příchodu a odchodu ze školky se s učitelkou obejme.)

U nás je stanovený počet dětí ve třídě MŠ 25, ale města povolují výjimky až na 28 dětí. A k tomu dvě učitelky, které se překrývají, protože mají šestihodinovou pracovní dobu, tudíž ráno a pozdě odpoledne je tam kantorka jedna. A teď se začínají prosazovat tendence, aby do těchto tříd byly zařazované i děti dvouleté!

Naštěstí tu existují i jesle soukromé, kde pracují jen s malou skupinou dětí, která připomíná komorní rodinné prostředí, a město na každé dítě přispívá částkou ze svého rozpočtu.

0 0
možnosti
Foto

Naďo, karma.

Ale nerozumím dobře této větě:

V poslední době jsou snahy i debaty o zavedení jeslí a více mateřských školek i pro děti do tří let.

Zdroj: http://dubcova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=580469

.

Vždyť přece jesle jsou pro děti do tří let.

0 0
možnosti
Foto

takřka vědecké pojednání! R^

0 0
možnosti
Foto

Co k tomu říct? Napadá mne jedno rčení, které není z mé hlavy, ale které se mi líbí: "Domovy důchodců jsou pomstou dětí za jesle" Podotýkám že já jsem měl to štěstí, že jsem neabsolvoval ani jesle ani školku a vůbec mi to nechybělo. Základní školu jsem zvládal na samé jedničky...

1 0
možnosti
Foto

Já si, Jirko, nemyslím, že jesle nebo školka (to je špatně, správně je mateřská škola) působí dětem nějakou větší újmu.

Možná dokonce naopak.

0 0
možnosti
  • Počet článků 119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1189x
Ve vydavatelství Akcent mi vyšly 4 knížky: "Začíná to nudlemi a končí to kudlou v břiše", "Nepravidelný deník české rentiérky", "Jsem tu na kus řeči" a nejnovější "Hana Podolská ve víru dějin'

A pátá knížka "Láska v bačkorách" mi vyšla v nakladatelství "JaS"