Tatraplán pro Stalina a Dynamik v Arizoně

Ne, není to náhoda, že zde píši o Sodomkových z Vysokého Mýta, uvést zde tento blog mě inspirovala paní Iva Marková - Josef Sodomka, tvůrce originálních karoserií.

Josef Sodomka se narodil dne dne 2. listopadu, roku  1865 v obci Krouna u Skutče. V roce 1895 se usadil ve Vysokém Mýtě a v pronajatých prostorách zde založil firmu "První východočeská výroba kočárů Josefa Sodomky".Pokračovatelem firmy a zároveň zakladatelem firmy Carrosserie Sodomka,se stal jeho syn, Josef Sodomka ml., který se narodil 7. června 1904 ve Vysokém Mýtě.

V květnu roku 1925 se Josef ml. vrátil z praxe u Laurina & Klementa. Přinesl si s sebou nadšení z automobilů a postupně se mu podařilo přesvědčit svého otce, aby v továrně začali vyrábět karoserie pro osobní vozy.V roce 1929 „spatřil světlo světa“ první kabriolet konstruovaný Sodomkou, a to na podvozku Praga. Elegantní vozy s otevřenou střechou a aerodynamickým tvarem symbolizovaly dobu největších úspěchů Sodomkovy karosárny.

Zřejmě nejkrásnější z nich byly vyrobeny v letech 1939 - 1941. Jednalo se o kabriolety Aero 50 Dynamik. Tato malá speciální série kabrioletů s otevřenou proudnicovou karosérií, zakrytými předními i zadními koly, kapkovitými blatníky a velmi luxusním vybavením interiéru je ukázkovým dokladem stylistického mistrovství jejich tvůrce.

Všech sedm vozů Dynamik bohužel většinou končí ve šrotu. Dochovaly se dva vozy, z čehož jeden vůz se v šedesátých letech dostal do Arizony. Proto také později Dynamik získal přezdívku Arizona.Karel Jičínský ve své knize Automobily Aero píše, že americký vůz je právě ten, který si zahrál ve filmu Valentin Dobrotivý s Oldřichem Novým. Když škodolibí úředníci Bejšovec a Voborník namluvili svému důvěřivému kolegovi, že vyhrál milion korun, začal titulní hrdina filmu Valentin Dobrotivý nerozumně utrácet. Kromě vily si koupil také luxusní vůz Aero 50 Dynamik.  

Mezi odběratele vozidel z firmy Carrosserie Sodomka patřil např. herec Jan Werich, podnikatel Tomáš Baťa nebo manželka československého prezidenta Hana Benešová. Škála podvozkům, které byly karosovány byla obdivuhodná, např. Aero, Lancia, Ford, Chevrolet, Praga, Renault, Rolls-Royce, Škoda, Tatra, Walter a mnohé další.                                                           

Brzy po skončení II. světové války se stala nosným programem výroba autobusů a užitkových karoserií a až na několik vzácných výjimek se vyrábělo sériově. Výjimku tvořilo několik limuzín a kabrioletů, z nichž nejslavnější byla výroba luxusního kabrioletu Tatra 600 Tatraplán, který na ženevském autosalonu vyhrál druhou cenu a byl darován v roce 1949 k 70. narozeninám J. V. Stalinovi. Jenže on se v něm pravděpodobně nikdy neprojel, protože dával přednost opancéřovaným autům.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Legendární kabriolet Tatra 600 Tatraplán Sodomka byl v roce 2007 stejně jako v roce 1949 fotografován i před litomyšlským zámkem

 

Níže uvedený text byl doslovně převzat ze stránek muzea Vysoké Mýto (povoleno v roce 2008 pro Lidovky)

Počátkem března 1948 byla výměrem Zemského národního výboru v Praze uvalena na majitele Josefa Sodomku národní správa, kterou převzaly Československé závody kovodělné a strojírenské v Praze. Sodomka se stal technickým vedoucím. Osud, reprezentovaný Státní Bezpečností, si s ním zahrál způsobem typickým pro mnoho nevinných lidí v této době. V roce 1950 byl obviněn z pokusu o útěk do zahraničí a hospodářské delikty. Následně byl vzat do vazby, kde setrval déle než rok. I když byl zproštěn viny, pobyt ve vazbě výrazně narušil jeho zdraví. Poté pro něho nebylo jednoduché najít opět zaměstnání, nakonec však zakotvil v Mnichově Hradišti jako konstruktér a zkušební technik v podniku Liaz. Velkým životním paradoxem bylo, že Josef Sodomka, jenž byl autorem nádherných a elegantních karosérií, nakonec vlastnil pouze „automobil“ typu Velorex, který nazýval „tříkolový tryskáč“. Zemřel 9. února 1965 v Mnichově Hradišti a o čtyři dny později byl pochován na vysokomýtském hřbitově.   

 

Regionální muzeum ve Vysokém Mýtě ve spolupráci se Společností přátel Carrosserie Sodomka založilo v roce 2007 novou tradici - festival Sodomkovo Vysoké Mýto. Festival je věnovaný vynikajícímu automobilovému designérovi a karosáři, vysokomýtskému rodákovi Josefu Sodomkovi, který svojí invencí, originalitou a smyslem pro eleganci učinil ze značky Carrosserie Sodomka vlajkovou loď československého karosářství 30. a 40. let 20. století.

 Převažující zdroje informací:

Autor: Naďa Dubcová | neděle 6.8.2017 18:55 | karma článku: 19,11 | přečteno: 463x
  • Další články autora

Naďa Dubcová

Nepamatuji se.. pamatuju...

10.11.2019 v 19:47 | Karma: 24,13

Naďa Dubcová

O smrti, o mé smrti

3.11.2019 v 10:10 | Karma: 20,92

Naďa Dubcová

Prej jako křísit dinosaura

1.11.2019 v 9:58 | Karma: 25,24

Naďa Dubcová

Jen na skok

23.10.2019 v 12:31 | Karma: 18,52