Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ej doktoři, co děláte jak se máte?

Pocházím z generace, která měla před bílým pláštěm úctu. Co řekl pan doktor, bylo správně, nic se neřešilo, užívalo se podle jeho rady.

Někdy, a to samozřejmě i teď, rozhodne za všechny doktory světa ta zubatá, proti které jsme všichni takhle malincí. Obzvláště děsivé je, když doktor nemůže pomoct svému dítěti, matce, manželce, zkrátka svým nejbližším, ale takový je život, i lékař se musí té s kosou podrobit, i když jí dnes často dokáže člověka z podkosy vyškrábnout. 

Doktoři, kteří bez nástrojů, přístrojů dokázali určit diagnózu poklepem rukou, pohledem na jazyk, poslechem studeného ucha na hrudi či zádech, vymřeli. Jejich umění převzaly přístroje. Ne, že by i tenkrát neměli nějaké přístroje, třeba háky na tahání dětí matce z rodidel snad slouží dodnes, ale už by v dnešní konkurenci s roboty, počítači neobstáli. Jejich metody uzdravování, jako třeba bylinné čaje, acylpirin, či největší objev penicilin je už hluboký středověk, řadící tyto lékaře do kategorie mastičkářů, dnes by při pohledu na nabídku léků, vyšetřovacích a léčebných metod omdleli jak špalek. Včera jsem poprvé shlédla film V erbu lvice o svaté Zdislavě z Lemberka. Film není nejnovější a já se sama sobě divím, že jsem si ho nechávala tak dlouho ujít. Herecké výkony na eminenc.   

Ale o tom potom, kvůli filmu zde nejsem, i když s doktorama souvisí. Dnešním doktorům, i když ne všem, chybí přístup k člověku, člověku nemocnému. Lékaři dnešních dob mrsknou vaším tělem pod hafo přístrojů, ale jen přísně vyselektovanými, celostní medicína pláče.  Je pravda, že se naučili cloumat vám s rukou, aby se představili, dokonce si pamatují i vaše jméno a jím vás oslovují, ale to je často tak všechno, co souvisí s lidským přístupem k vaší osobě. Mnohde jste pro ně obtížný hmyz, protože plná čekárna sténá a doktor je tím pádem schvácený, mnohde pro své výzkumy, nebo starostí o plnění své i kolegovy kasičky vás odmašírují  s angínou na chirurgii. Všechno je v lidech, že? To vždycky platilo a platí dodnes.

Já jsem se snažila hodně často lékařům vyhýbat, byla jsem střídavě úspěšným i neúspěšným samoléčitelem. Trpěla jsem syndromem pochybností o oprávněnosti lékaře navštívit, protože den, kdy mě bylo tak zle a rozhodla jsem se, že další den k tomu lékaři už musím, zdálo se mi ten druhý den, že mi vlastně nic není, že  mě lékař s hrubými nadávkami, že jsem simulant, vyhodí a bude tím pádem ostuda, kterou nepřežiju. Taky když se mě zeptal na příznaky, které mě trápí a v jakých tělních destinacích, abych je popsala, tak se mi nedostávalo slov. No hrůza, takového pacoše, aby pohledal, to je snad už lepší plačící dítě.

Při vší úctě k doktorům, které jsem ve svém životě měla možnost poznat a měla jsem štěstí, že 99,9% jich bylo skvělých, jsem ráda, že žiju v době, kdy existují ty neuvěřitelné přístroje, které vás obrátí naruby, přečtou si všechny nedostatky vašeho těla a je možné zacílit na ně léčbu jak kudlou, tak i opravou za pomocí nástrojů v těle přes mikroskop, aniž by nastoupila ta kudla a háky. Když se k takovým přístrojům přidá umění operatérů, napravovatelů zjištěných nedostatků, je to vymoženost, která vám dokáže změnit svět, i když by to bylo jen na pár let. Všechny ty endoskopie, kloubní náhrady, náhrady kdečeho (za nějaký čas se bude moci nahradit i hlava), léčebné plastiky, složité operace, spojené s tradiční medicínou, jako jsou ty bylinné čaje, koupele, bahnění  zkvalitní pobyt na zemi nevídaně.

Já jsem se trápila dlouhé a dlouhé roky, prakticky od mládí s bolestmi zad. Ortopédi mě posílali na RTG, masáže, později na magnety, elektrické proudy, nakazovali cvičit a plavat. Snažila jsem se je poslechnout a strašně jsem se trápila bolestí např. na chodícím pásu, na rotopedu, nakonec i po plavání, protože plavu stylem na paní radovou. Teprve vyšetření na přístroji magnetická rezonance ukázalo, že to bylo všechno špatně, že jsem ty doktory poslouchat neměla, protože ten úžasný přístroj prokázal, že jsem měla vrozenou vadu, kterou bylo třeba operativně opravit a ne se nechat dobrovolně mučit. Asi to bylo dědičné (to už spekuluji), protože bolestmi zad trpěl můj strýc i moje babička, která své bolesti léčila bez lékařů nošením tzv. náprdelníku z kočičí kožešiny.  

Inu tak, je těžké být dobrým doktorem, ale ještě těžší je být dobrým pacošem.

 

Jednou se nade mnou skláněla tvář doktora v operačním hábitu s maskou, ze kterého byly vidět jen nádherně modré oči s laskavým úsměvem. Ano i oči se dovedou smát a ohromně me zklidnily...

Autor: Naďa Dubcová | středa 24.5.2017 13:08 | karma článku: 21,08 | přečteno: 1048x
  • Další články autora

Naďa Dubcová

Nepamatuji se.. pamatuju...

Tak pamatuji toho už dost, ušla jsem dlouhý kus cesty, takže občas nostalgičím hlavně v tom zatracepeným listopadu...

10.11.2019 v 19:47 | Karma: 24,13 | Přečteno: 477x | Diskuse| Ostatní

Naďa Dubcová

O smrti, o mé smrti

Nebudu citovat klasiky, kteří jsou tištěny na parte zemřelých, ve kterých se o smrti rozumuje, budu psát o smrti, jak to s ní mám já. Je to ted příznačné téma, je po dušičkách a ve sněmovně je zákon o eutanazii. Takže...

3.11.2019 v 10:10 | Karma: 20,92 | Přečteno: 545x | Diskuse| Ostatní

Naďa Dubcová

Prej jako křísit dinosaura

Jedna paní povídala, jak vypadá dnešní tradiční rodina, že je to krindanáčky přežitek, taková tradiční rodina, že umírá, a že je vlastně těsně před smrtí, takže křísit ji je jako křísit dinosaura. Co já na to?

1.11.2019 v 9:58 | Karma: 25,24 | Přečteno: 615x | Diskuse| Ostatní

Naďa Dubcová

Jen na skok

Tak já už jdu, řekne téměř po hodině návštěva, která přišla původně na skok, protože, dle jejího tvrzení má doma téměř zkynuté těsto, ale zaběhnout musela, protože ta novina, co vám přinesla, nesnesla odkladu.

23.10.2019 v 12:31 | Karma: 18,52 | Přečteno: 663x | Diskuse| Ostatní

Naďa Dubcová

Byl Karel Gott náš nejlepší zpěvák? Jestli ne, tak kdo tedy?

Tato otázka proběhla v jedné diskusi pod jedním z mnoha článků psaných o Karlu Gottovi. A nejen tam, i v blogách se dala vypozorovat v modifikovaném pojetí. Co já na to?

12.10.2019 v 14:04 | Karma: 19,97 | Přečteno: 1087x | Diskuse| Ostatní
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Ukrajinská policie zadržela šest Čechů za telefonické podvody z Oděsy

23. dubna 2024  21:25

Ukrajinské úřady oznámily zadržení devíti členů zločinecké organizace včetně šesti Čechů, kteří z...

Nepříjemné svědectví. Bulvární boss popsal, jak Trumpovi pomohl s kampaní

23. dubna 2024  21:21

Bývalý vydavatel bulvárního listu National Enquirer v úterý u newyorského soudu popsal porotě, jak...

Koalici rozdělují výše daňové slevy na poplatníka i výpověď bez udání důvodu

23. dubna 2024  14:33,  aktualizováno 

Rozpory ve vládní koalici u zásadních věcí přibývají s blížícími se volbami, ale i kvůli tomu, že...

Narušitelé jsou všude. Čínská rozvědka přitvrzuje, chlubí se i českým zářezem

23. dubna 2024

Premium Čínské tajné služby v posledních letech posilují svůj vliv a nebojí se ani prezentace na sociálních...

  • Počet článků 119
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 1189x
Ve vydavatelství Akcent mi vyšly 4 knížky: "Začíná to nudlemi a končí to kudlou v břiše", "Nepravidelný deník české rentiérky", "Jsem tu na kus řeči" a nejnovější "Hana Podolská ve víru dějin'

A pátá knížka "Láska v bačkorách" mi vyšla v nakladatelství "JaS"